2014. július 17., csütörtök

Patán Múzeum - ha épp nincs áramszünet


A Patan Múzeum bejárata



Az 1997-ben osztrák segítséggel megnyitott Patan Múzeum az egyik legmélyebb katmandui élményem. Az épület maga a 18. században épült. Többször is meglátogattam. Nemcsak azért „többször“, mert a kiállított anyag rendkívüli és páratlan a világon.
Hanem azért is, mert előre soha nem tudtam kiszámítani, mikor lesz éppen áram, s mikor állunk teljes sötétségben a gyönyörű szobrok előtt. Katmanduban az áramellátás enyhén szólva ingadozó. Hotelünkben például napi 2x2 óra áramszolgáltatáshoz szoktunk hozzá.

A múzeumi élményeimet nem csak a "Buddhizmus", hanem a "Hinduizmus" címszó alatt is megtalálhatjuk a kiállítás természete szerint.
A Patan Múzeum történetéről és kiállított anyagáról létezik egy remek katalógus angol nyelven: ISBN 99933-203-1-5 – Patam Museum Guide.

Felvételeimet nem tudományos szempontból állítottam össze. Csak olyan tárgyakról készítettem felvételeket, melyekhez érzelmek fűznek. Talán megengedett szubjektivitás...

A nevek transzliterációja minden bizonnyal gyakran kétséges, de igyekeztem mindennek utánanézni, amennyire csak tudtam.














A múzeum földszinti körfolyosója
fafaragásos oszlopsorral




Bhrikuti








Bhrikuti,  más néven Sárga Tárá. 
Ő az együttérzés istennője. 
Gyönyörű 85 cm-es faszobor 
 a 17.-18. századból









Ganesha patkánya, bronz

 
Nincs Ganesha patkány nélkül...
Ez a kecses állat Ganesha "szállítója".


A teremőr álmai

















Maitreya, a jövő buddhája, 17. század, Tibet
























                                                                             
Bhairava, a kegyetlen Shiva







 Kéztartása, az ún. kartari mudra a halál szimbóluma
 Bhairava párja Kali, a kegyetlen Parvati.

Erőközpontok a testben (itt négy a hétből)    

Erőközpontok a fej és az universum összeköttetéseként
Nemcsak hét erőközpontot vázolt fel az ősi hindu tantrizmus, hanem további, testen kívüli erőközpontokat is, melyek a kozmosszal és a föld mélyével is összekötik az emberi testet és szellemet.














 
Padmaszambháva, a tibeti buddhizmus mitikus guruja, bronz
Mandzsusri, a bölcsesség bodhiszattvája, 12. század, bronz


Mandzsusri az egyik kedvenc bódhiszattvám. A bölcsessége alatt nem a lexikális tudást kell érteni, hanem azt a mély, transzcendentális tudást, mely szívünk együttérző és bölcs tudását köti össze az univerzum  bölcsességével.





Vadzsraszattva és Pradzsna























S ha a múzeumból lenézünk a térre, efféléket láthatunk:

 



Buddha 2552. születésnapja


Lord Buddha születésnapja

Amikor 2008-ban Kathmanduban jártam, a májusi telihold napján tartották Lord Buddha 2552. születésnapi ünnepségét.
Imával, misékkel, tömérdek vajlámpás meggyújtásával, ünnepi ételekkel, felvonulással tarkított délutánt éltem ott át.

A rendőrség nem avatkozott be az ünneplésbe, bár a tibetieknek  már akkor se volt gyülekezési joguk.
Nepálban a tibetieket, akiknek még van tartózkodási engedélyük, megtűrik. A menekültek viszont több évtizede nem kapnak már  tartózkodási engedélyt, el kell hagyniuk az országot, amilyen gyorsan csak lehet. Sokukat visszatoloncolják Kínába,  másoknak viszont sikerül átmenekülni Észak-Indiába Dharamsalába, melyet Kis-Tibetnek neveznek.

Naponta érkeznek a menekültek Kínából Kathmanduba, valamennyi segélyt kapnak a menekülttáborokban, de tovább Indiába csak azok jutnak, akik meg tudják fizetni az indiai határon a határátlépést.
Bejárati üdvözlet és szerencse szimbólumok

Születésnapi gyertyák (barátnőm Dietlind U. felvétele)

Boldog szerzetesek

Buddha Ghyanghuti (tamang) kolostor


Az óra járása szerint háromszor a stupa körül

Serpák ünnepi felvonulása

Imádkozásba mélyedve
























Boudha bejáratánál