2013. január 22., kedd

A szent emberek tejes kannával


A sadhuk nem koldusok, hanem szent emberek. A sadhu szó szanszkrit eredetű és jó embert vagy szent embert jelent.
A sadhuk életük során valamikor elhatározták, hogy hátat fordítanak a világi életnek, feladják vagyonukat, otthonukat, családjukat és Shiva istennek szentelik életüket.







Adományokból élnek. Sokan a mandirok (hindu templomok) körül vagy az erdőkben egy-egy barlangban húzódnak meg. Legtöbbjük karján egy kis kanna lóg, de tej helyett ebbe vagy élelmet vagy pénzt helyeznek az adományozók. 








Sadhu Bodhanilkanthában








Sadhuvá avatásuk egy idősebb sadhu által történik, aki elvállalja az újonc tanítását. Meditációt, mantrákat tanulnak és viselkedési szabályokat. Szinte minden sadhu füvezik, azaz ganját szív, melyet rituálisan használ, nem az élvezet miatt.

Szigorú aszkézisben élnek.
Van, aki koldus-szerzetesnek nevezi őket, ez azonban nem a helyes kifejezés. Ők ugyan adományokból élnek, koldulniuk azonban nem szabad. Sőt, a nepáliak úgy tartják, hogy az a sadhu, amelyik koldul, nem is igazi sadhu.




Egy részük bizonyos hindu rendek tagja. Arcukat vagy testük bizonyos részeit jelekkel látják el, melyeknek vallási jelentésük van. Testüket gyakran hamuval dörzsölik be.   

Pashupatinath egy mandírja (temploma) előtt 


Némelyikük a sok éves meditáció alatt különös képességekre tesz szert. Át tudja szúrni a nyelvét fájdalomérzet nélkül vagy üvegcserepekre fekszik és egyetlen sérülés se éri őt, de mindezt igazából nem szenzáció keltésre szánja, hanem azt szeretné vele bizonyítani, mennyire előrehaladott állapotban van szelleme és milyen mértékben tud elrugaszkodni a világi élettől.







Léteznek olyan szent helyek, ahol a sadhukat nem égetik el haláluk után, hanem a holttestet egyszerűen a folyóba borítják egy csónakból. 



Beteg sadhuk menhelye



















Sadhuk gyülekezete Kathmanduban,  2008


Felirat hozzáadása
A baloldalon látható sadhu Sankhuban egy fa gyökerei közt kialakított barlangban talált otthonra.


Barlang a Bajrayogini Templom mellett 















   



























2013. január 8., kedd

Foglalkozása: családanya és sámán

Parbati Rai és Maile Lama nepáli sámánok, két idős asszony, akiket a sámáni kutatásaim során a Kathmandu völgyben ismertem meg.
Mindketten családanyák, emellett aktív gyógyítók és gyógynövények ismerői.

Parbati és Maile









Parbati az ún. mundhum sámánizmus tradíciója szerint gyógyít. A mundhum a Nepálban is honos kiráti nép sámánizmusának az elnevezése. A mundhum abban hisz, hogy minden állatnak, növénynek, hegyeknek, köveknek a természetben létezik egy-egy szelleme és ezekkel igen jól kell bánni, hozzájuk imádkozni illik és nem szabad őket zavargászni, annak csakis rossz vége lehet.
Fő isteneik Sumnima és Paruhang, hasonlóan a hindu vallás szerinti Parvati és Shiva istenpároshoz.
Nagy kultusza van a kirati sámáni hitben az ősök tiszteletének. Minden kiráti családban felépítenek egy kis bódét vagy házikót a család őseinek, ott tüzhelyet és hálóhelyet alakítanak ki az ősök szellemeinek.

Parbati Rai




Maile Lama sámáni öltözetben
Maile tamang sámán. A tamang egy nép elnevezése, mely Tibetből származik, saját nyelvvel, kultúrával és vallással rendelkezik. A vallásuk igen hasonló az ősi tibeti bön valláshoz, mely egy több ezer éves hagyománnyal rendlkező animisztikus vallás.
Maile elkísérte kis kutató csoportunkat a Shivapuri Nemzeti Parkba, ott ősi tamang dalokat (mantrákat) tanított nekünk, melyek állítólag gyógyhatásúak. A hit szerint ezeket  a több ezer éves dalokat már annyiszor hallották az istenek, hogy rögtön tudják, segíteniük kell a sámánnak, aki énekli őket.

Mailét állítólag négyéves korában rabolta el az alacsony növésű, sötét kinézetű őssámán Bonjankhri és alakította őt át  sámánná. Maile határozottan emlékszik arra, hogy ezután a falu sámánjátúl kapott kiképzést, de tizennégy évesen már engedélyt kapott az önálló gyógyításra.
Maile egy egészen különleges tulajdonsága, hogy amikor nevet, s azt szinte állandóan teszi, egy meleg, sugárzó fény veszi őt körül és a legkeserűbb sorsú ember szíve is felmelegszik tőle. Maile a mosolyával is gyógyít.


Maile, Parbati és Katalin 2008-ban


Mindketten nagy szeretettel bántak velem, dobolni tanítottak és a transzállapotú utazások után részletesen megbeszélték velem, vajon mely szellemekkel találkozhattam és hogyan lehet velük "kommunikálni". Ez igen érdekes munka, még akkor is, ha alapjaiban tudom, sehol és semmiféle szellem igazából nem létezik az önmagunkból kivetített szellemeken kívül, mégis kapcsolatba lehet lépni velük. Ezt valószínűleg a C.G. Jung által megfogalmazott "kollektív tudatalatti" alapján lehet megmagyarázni.